Hampaiden tarkastus

Suun ja hampaiden tarkastus hammaslääkärillä selvittää suun tämänhetkisen tilanteen ja mahdollisten vaivojen todelliset syyt. Tarkastuksessa kannattaa käydä, vaikkei mitään särkyä tai oireita olisikaan. Hammaslääkäri selvittää tarkastuksessa muun muassa ovatko vanhat paikat kunnossa, mitä kuuluu reiänaluille ja onko hampaisiin muodostunut hammaskiveä.

Hammaskivi aiheuttaa ientulehdusta, joka saa ikenet vuotamaan verta hampaiden harjauksen yhteydessä ja ikävän hajun hengitykseen. Hammaslääkäri kirjoittaa tarvittaessa lähetteen suuhygienistin tekemään hammaskiven poistoon, jolloin puhdistuksesta saa Kela-korvaukset. Hampaiden tarkastuksen yhteydessä hammaslääkäri tutkii myös ikenet ja suun limakalvot sekä purennan.

Megaklinikalla hampaiden tarkastukseen kuuluu DIAGNOcamilla tehty kariestutkimus. DIAGNOcam-kamera löytää karieksen ilman röntgensäteilyä. Laitteen avulla löydetään ne kiilteessä olevat muutokset, joita voidaan seurata, eikä turhaan paikata. Tarvittaessa otetaan myös leuan röntgenkuva mahdollisten piilevien tulehdusten selvittämiseksi ja viisaudenhampaiden tilanteen arvioimiseksi.

Hampaiden tarkastus on tärkeää, koska suun terveys vaikuttaa koko kehoon. Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos vastustuskyky on laskenut yleissairauden tai lääkkeiden johdosta. Tavallinen suun bakteeri voi muuttua vaaralliseksi myös perusterveelle, mikäli se pääsee leviämään verenkiertoon.

Suun ja hampaiden yksilöllisen tarkastusvälin määrittelee hammaslääkäri.

Varaa aika hampaiden tarkastukseen