Purentakisko

Purentakiskojen avulla voidaan helpottaa hampaiden narskuttelusta eli bruksismista johtuvia oireita. Tyypillisesti hampaita narskutellaan öisin, mutta joskus narskuttelu tapahtuu huomaamatta päivällä esim. keskittyessä työhön. Narskuttelun syynä voi olla purentahäiriöt, perinnöllinen alttius tai stressi.

Kisko suojaa hampaita ja paikkoja kulumiselta sekä lohkeamiselta. Lisäksi kisko estää hampaan kiinnityskudosten ja suun pehmytkudosten vaurioitumista sekä suojaa leukaniveliä. Purentakisko rentouttaa puremalihaksia ja vähentää narskuttelusta aiheutuvia oireita kuten päänsärkyä, leuan jäykkyyttä ja kipuja kasvojen lihasten alueella.

Hammaslääkäri diagnosoi bruksismin yleensä hampaiden kulumisen ja purentalihasten arkuuden perusteella. Narskuttelu paljastuu yleensä myös limakalvomuutoksista: hampaiden painaumista kielen sivuilla ja puruvalleista poskissa.

Yksilöllinen kisko valmistetaan hammaslaboratoriossa hampaista otetun jäljennöksen perusteella. Kiskon valmistaminen vaatii kaksi käyntiä vastaanotolla. Ensimmäisellä käynnillä otetaan muotit ja toisella käynnillä sovitetaan valmista kiskoa ja varmistetaan sen sopivuus.

Kotona kiskoa säilytetään kuivana omassa säilytyskotelossaan. Käytön jälkeen kisko huuhdellaan vedellä ja kerran viikossa desinfioidaan tehokkaammalla proteesinpuhdistusaineella. Jos kisko menee käytössä rikki, ota yhteys vastaanotolle, sillä se voidaan usein korjata. Kiskoa ei kannata yrittää korjata itse, sillä se saattaa tehdä kiskosta korjauskelvottoman. Kisko kestää käytössä 5-10 vuotta.

Kiskon lisäksi narskuttelusta johtuvia oireita helpottaa usein erilaiset fysioterapeuttiset hoidot, joiden tavoitteena on rentouttaa purentalihaksia. Oireita helpottaa myös säännölliset alaleuan liikeharjoitukset, joiden avulla leuan rentous ja leukanivelen lepoasento on helpompi löytää. Tarkat ja tehokkaat purentalihasten kotiharjoitusohjeet annamme mukaan vastaanottokäynnillä.

Varaa aika hammaslääkärin konsultaatioon