Suuhygienistin tekemät hoidot säästävät monelta harmilta

Hampaiden säännöllinen puhdistaminen suuhygienistillä on fiksu tapa, joka säästää paitsi hampaita ja rahaa, myös pitää muut terveysongelmat loitolla. Useimmiten puhdistaminen tarkoittaa hammaskiveksi kovettuneen ja hampaisiin kiinnittyneen bakteerimassan eli plakin poistoa.

Hammaskivi aiheuttaa ientulehdusta, joka saa ikenet vuotamaan verta hampaiden harjauksen yhteydessä ja ikävän hajun hengitykseen. Tulehtunut ien on kuin avoin haava, jonka kautta bakteereilla on pääsy verenkiertoon ja sen kautta muualle elimistöön. Ientulehdus paranee täysin, kun hampaan pinnalla oleva hammaskivi poistetaan ja bakteerien aiheuttama ärsytys ienkudokseen lakkaa.

Jos edellisestä hammaskiven poistosta on pitkä aika tai jos hammaskiveä on paljon ja syvällä ikenen alla, voidaan tarvita useampi hoitokäynti. Puhdistuksissa on hyvä käydä säännöllisesti, sillä hammaskiveä ei itse pysty kotikonstein poistamaan. Suuhygienistin tekemä puhdistus on myös helpompaa ja miellyttävämpää silloin kun hammaskivi ei ole ehtinyt kalkkeutua kovaksi. Suuhygienisti osaa neuvoa juuri sinun hampaillesi sopivan hoitovälin. Usein kerta vuodessa riittää hyvän kotihoidon lisäksi mainiosti.

Suuhygienistin tärkeänä roolina on kotihoidon tukeminen, sillä plakin hoitoon jokainen pystyy vaikuttamaan omilla valinnoillaan. Hampaiden kiillettä suojaa napostelun hillitseminen sekä oikeanlainen harjaus. Tiesitkö esimerkiksi sen, että hampaiden harjaus ei aina ruokailun jälkeen ole paras vaihtoehto. Hedelmien, tuoremehun tai muiden happamien ruokien syönnin jälkeen hampaan kiilteelle pitäisi antaa vähintään puoli tuntia kovettumisaikaa ennen hampaiden pesua. Monelle tulee myös yllätyksenä se, että kaikkia reikiä ei välttämättä tarvitse paikata vaan alkavaa karies voi pysähtyä oikeanlaisella kotihoidolla. Näihin ja muihin suun sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon suuhygienisti osaa neuvoa juuri sinulle sopivimmat vinkit.

Varaa aika suuhygienistille