Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar

Varför kan jag inte välja vårdande tandläkare eller munhygienist?

Vår verksamhetsmodell baserar sig på modern verksamhetsstyrning och tack vare den kan vi forma dagens gång utifrån individuella vårdbehov. En förutsättning för flexibiliteten är att följande patient alltid behandlas av den tandläkare eller munhygienist som först blir ledig. Vid specialbehandlingar eller längre vårdperioder såsom rotbehandling är vårt mål emellertid att styra kunden till den tandläkare som inlett behandlingen.

Varför Hygga?

Hyggans tandvårdstjänster fokuserar på kundens övergripande välbefinnande och bekvämligheten. Våra glada yrkespersonal är alltid där för att hjälpa dig som individ. Så det finns ingen anledning att vara ängslig över ditt besök, eftersom vårt mål är att göra ditt besök så bekvämt som möjligt. Du har alltid möjlighet att diskutera och uttrycka dina önskemål och frågor. Tack vare vårt moderna bokningssystem vi har tid.

Varför måste jag betala en bokningsavgift?

Hyggas bokningsavgift 19,90 € inkluderar priser för eResept och Kanta, som inte debiteras separat. Bokningsavgiften garanterar dig en oöverträffad vårdupplevelse och en flexibel driftstid med vår exceptionella driftsmodell. Behandlingsperiodens längd bestäms inte vid bokningen, men du kan få alla dina munproblem behandlade på en gång (om det är kliniskt möjligt). Tandläkaren och tandhygienisten har inte en begränsad tid att behandla dina munproblem, så du får kvalitetsvård varje gång. När alla dina munproblem är behandlade på en gång behöver du inte betala återkommande bokningsavgifter, som på en traditionell tandklinik. Du kan flytta din bokning fritt inom ett tidsfönster med samma bokningsavgift senast 12 timmar före den bokade tiden.

Om du har några frågor, kontakta oss!

Du kan ringa receptionen på (09) 58 400 300 eller skicka ett e-postmeddelande till info@hygga.fi.

När kan tandblekning göras?

Innan du bleker tänderna måste dina tänder kontrolleras. Du får inte ha hål eller inflammation. Tandsten måste tas bort innan dina tänder kan vitas. Om du är gravid eller ammar kan du inte få tandblekning.

Vad är skillnaden mellan läskrengöring och tandblekning?

Sodarengöring hjälper dig att snabbt och försiktigt ta bort fläckar på tänderna. Sodarengöring kan göras flera gånger per år. Tandblekning vitnar dina tänder effektivt. Underhållsblekning sker efter 6-18 månader efter den första blekningen.

Vär är Mina Kanta -sidor?

Mina Kanta -sidor tillåter sjukvårdspersonal att se och dela information om din hälsa. Det är lättare att överföra information om din hälsa från en sjukvårdsenhet till en annan. Som patient har du också möjlighet att se din egen sjukvårdshistoria genom arkivet. Du kan läsa mer om arkivet på Mina Kantas egen webbplats här.

Vad händer om min tand spricker?

En trasig tand måste undersökas på tandläkarens kontor. Du kan boka ett möte från vår tids kalender genom att ringa (09) 58 400 300 eller via chat. Frakturer i tänderna lappas och poleras efter behov. Lämpligt platsmaterial väljs tillsammans med kunden.

Jag är rädd för tandläkaren. Hur hanteras min tandvårdsrädsla?

Vi kommer att göra ditt tandbesök mer bekvämt genom att berätta stegen i din behandling innan behandlingen börjas. Du kan alltid fråga om du har några frågor. Vi kan också ta pauser om proceduren tillåter detta. Tack vare Hyggans bokningssystem kan vi göra flera procedurer samtidigt, vilket också hjälper patienter som är rädda när de inte behöver boka en tid hos tandläkaren åt gången. Du behöver inte utföra flera åtgärder på en gång om du inte vill.

Jag bokade tiden mellan 13.00 och 14.00. Vad betyder tidsfönstret?

Hyggas tidsbokning ger dig flexibel tillgång och behandlingstid: vid behov kan du behandla alla dina munproblem på en gång (om det är kliniskt möjligt). Du kommer att tas till fönstret för tandvårdsmöte inom den timme du har bokat. Du kommer att få ett SMS med din avancerade behandlingstid minst 30 minuter före din tid. Så du bör kontakta din klinik strax innan ditt tidsfönster börjar. Du kan till exempel besöka Kamppi Shopping Center medan du väntar på tillgång till tandvård.

Jag är Helsingfors stads köptjänstkund, hur kan jag ändra min tid?

Som köptjänstkund hos Helsingfors stad kan du ändra din redan bokade tid genom att ringa 09 58 400 316. Du hittar vägbeskrivningar till Hygga här.

Hur vet jag vilken servicesedel har jag fått?

Du hittar servicesedelens typ och nummer på portalen palse.fi genom att logga in på webbtjänsten med ditt eget bank-ID eller mobilcertifikat.

Varför kan jag inte boka en KOHO-servicesedeltid med vilken tidskalender som helst?

Om du har beviljats en servicesedel för omfattande vård (KOHO), ska du endast boka din tid via KOHO:s tidsbokningskalender. På så sätt kan vi garantera att du får de resurser du behöver för din vård.   Om du bokar din tid med en annan tidsbokningskalender kan vi inte erbjuda dig vård och måste eventuellt avboka din tid. En avbokningsavgift på 50,80 euro kommer att debiteras för avbokade tider.

Hur bokar jag en tid?

Enklast bokar du själv en tid genom vår tidsbokning på webben. Du kan också boka en tid genom att ringa oss på numret 09 58 400 300 eller genom chatten på vår webbplats.

Jag fick inte en bokningsbekräftelse till min e-post. Vad borde jag göra?

Om du inte har fått ett meddelande, kontrollera din skräppostmapp. Du observerar väl att det kan förekomma ett litet dröjsmål innan meddelandet kommer.

Hur kan jag flytta eller annullera min tid?

Du kan flytta din bokning fritt inom ett tidsfönster med samma bokningsavgift senast 12 timmar före den bokade tiden. I e-posten med bekräftelse av tidsbokningen finns färdigt en länk till flyttning eller annullering av en tid. En tid kan du också annullera genom att skicka e-post till adressen info@hygga.fi. Om en tidsbokning annulleras återbetalar vi emellertid inte bokningsavgiften.

Jag har inte en finländsk personbeteckning. Kan jag ändå boka en tid?

En tidsbokning via nätet är tyvärr inte möjlig om du inte har en finländsk personbeteckning, men vi kan för dig göra en tidsbokning per telefon eller genom chatten.

Kan jag betala med kontanter?

Vi hanterar inte kontanter på mottagningen. Åtgärdsavgiften kan du betala med inhemska bankkort, Visa Electron, kreditkort eller Apple Pay. (Ej Amex)

Måste jag ta med mig FPA-kortet, eller räcker det enbart med det Europeiska sjukvårdskortet?

För att du ska få direktersättning ska du ha med dig FPA-kortet. Tyvärr berättigar det Europeiska sjukvårdskortet inte till FPA-ersättningar.

Jag har redan betalat bokningsavgiften, måste jag också betala för vården?

I bokningsavgiften ingår inte åtgärdskostnader. Innan behandlingen inleds går en tandläkare eller en munhygienist igenom vårdplanen och därtill hörande kostnadskalkyl och därför uppstår inte några överraskande kostnader på vår mottagning. Exempel på åtgärdspriser ser du i vår prislista.

Hur får jag en remiss till borttagning av tandsten som utförs av en munhygienist?

Remissen får du efter en kontroll av mun och tänder som utförts av tandläkare. Munhygienisten kallar vid behov då behandlingen inleds en tandläkare till rummet för att skriva en remiss. Om kontrollen har utförts på en annan privat klinik, kan du ta med dig remissen till munhygienisten och då behövs inte en ny kontroll.

Kan jag vid följande besök få en tid till samma tandläkare eller munhygienist?

Våra tandläkare och munhygienister har inte egna tidsbokningsböcker. Patienten tas alltid emot av den tandläkare eller munhygienist som först blir ledig. Din vårdplan har sparats i vårt patientdatasystem och därför fortsätter vården planenligt, också om tandläkaren eller munhygienisten skulle bytas.

Görs i Hygga också krävande åtgärder som utförs av specialtandläkare, såsom krävande kirurgiska tandborttagningar eller implantatbehandlingar som kräver konstgjorda ben?

Javisst, det gör vi. Specialtandläkare inom protetik och bettfysiologi genomför krävande kirurgiska ingrepp i Hygga.

Kan jag i Hygga få min tandvård som nedsövd?

Tyvärr så är detta inte möjligt. Det här beror på att tandvård under nedsövning kräver särskilda arrangemang och försiktighetsåtgärder, som vi inte kan erbjuda. Däremot är premedicinering möjlig, om du har en ledsagare med på mottagningen.

Jag har aktiv munherpes, kan jag få tandvård?

Vi kan tyvärr inte behandla en kund vars munherpes inte helt har läkts. Om du redan har bokat en tid, kan du flytta tiden framåt.

Varför varierar priserna på fyllningar så mycket?

Priserna vid fyllning fastställs utifrån omfattningen på det område som ska fyllas. En tandläkare pratar om fyllningsytor, dvs. en fyllning kan ha storleken av en, två eller tre ytor eller den kan ha storleken av en hel krona. På priset för fyllningen inverkar också om bedövning används och hur stort område som bedövas samt om det hål som ska fyllas är djupt, dvs. om det behövs andra tilläggsåtgärder. Exakta priser finns i vår prislista.

Varför finns i prislistan inte ett pris för hur mycket det kostar att laga en sprucken tand?

Tandläkaren lagar sprickan i tanden genom att fylla den, dvs. priset kan bedömas utifrån priserna på fyllningar.

Så här fungerar det

1.

Boka ett för dig lämpligt tidsfönster på en timme och betala bokningsavgiften 19,90€

2.

Du får behandling inom tidsfönstret genast då första tandläkare eller munhygienist blir ledig. Du får din exakta tid med ett sms en halv timme innan din behandlingstid börjar.

3.

Ditt besök är exakt så långt som du vill. Då du fixar allt på en gång slipper du besvärliga återbesök och du sparar tid.

Aktuellt

Kundbetjäning

Ring vår kundservice: Mån, Ons och Fre 08:00-16:00, Tis 09:00-17:00, Tor 10:00-18:00, Lör 09:00-15:00

(09) 58 400 300